PROGRAM NAUCZANIA KONFERENCJE PUBLIKACJE
O WOLNYM UNIWERSYTECIE WARSZAWY
Newsletter

  email:
  

2011-12-09
EKSPERYMENTALNY ZESTAW DO BADAŃ ROBOTNIKÓW SZTUKI

Premiera ankiety wizualnej WUW podczas festiwalu Steirischer Herbst w Graz (Austia)
CZYTAJ WIĘCEJ: +TU

Prawda jest konkretna. Szczególnie jeżeli dotyczy artystycznych strategii w polityce i politycznych strategii w sztuce. Związki sztuki i polityki są na ustach wszystkich. Florian Malzacher, kurator festiwalu Steirischer Herbst, zamiast organizować kolejną wystawę, festiwal czy konferencję na temat sztuki i polityki, postawił na konkret. Truth is Concrete był maratonem nie tylko w przenośni. Trwał 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Był pełen taktycznych pogadanek i strategicznych paneli, akcji bezpośrednich, performance, warsztatów, działań artystycznych. Zgromadził ponad trzystu maratończyków z całego świata, teoretyków, aktywistów i artystów. Zarówno zaprawionych weteranów, lewicowych hobbystów, niedzielnych aktywistów, jak i zainteresowanych żółtodziobów czy sympatyków sprawy.

Wolny Uniwersytet Warszawy został zaproszony do udziału w jednej sesji maratonu, dotyczącej Sztuki i pracy. Poza tym WUW wykorzystał Maraton jako poligon doświadczalny, testując swoje nowe narzędzie badawcze — Eksperymentalny Zestaw do Badań Robotników Sztuki. Ankieta wizualna, opracowana przez WUW we współpracy z Krzysztofem Bieleckim, służy do badania relacji pracy w świecie kultury, warunków produkcji sztuki oraz mechanizmów dystrybucji zasobów i prestiżu. Ankieta WUW-u była konsultowana w Grazu z innymi grupami i kolektywami aktywnymi na tym polu, m.in. Minor Compositions, Precarious Workers Brigade czy Critical Practice z Londynu. Wyniki tych testów polowych posłużą do dalszego rozwoju ankiety. W dalszej perspektywie WUW będzie dążył do przeprowadzenia szerszego programu badawczego z wykorzystaniem Zestawu. O postępie prac będziemy informować na stronie internetowej WUW-u.

Eksperymentalny zestaw do badań robotników sztuki, proj. graf. Krzysztof Bielecki


Wolny Uniwersytet Warszawy podczas fesiwalu w Graz, fot. Neil Cummings, Marsha Bradfield


Eksperymentalny Zestaw do Badań Robotników Sztuki opracowany został w ramach projektu STUDIO EKSPERYMENT realizowanego przez Fundację Bęc Zmiana dzięki dotacji od m.st. Warszawy